Jaki zestaw do konwersji roweru wybrać?

Konwersja własnego, standardowego roweru w model elektryczny, niesie ze sobą szereg zalet. Po pierwsze, powstały w ten sposób e-bike, jest tak naprawdę dobrze nam znanym jednośladem. Po drugie, osoba doświadczona w temacie konwersji rowerów, stworzy w ten sposób model optymalny dla siebie.

Jaki zestaw do konwersji roweru? Zaczynamy od silnika!

Silnik elektryczny – co warto wiedzieć na jego temat?

Sposób i efekt konwersji zwykłego roweru w rower elektryczny, zależy przede wszystkim od sposobu zamontowania silnika.

  1. Konwersja z wykorzystaniem silnika centralnego jest najprostsza i najczęściej praktykowana. Proces konwersji składa się z demontażu korby wraz z suportem, zamontowania korby z dołączonym silnikiem, zamontowaniu baterii i – co równie ważne – wyświetlacza wraz z czujnikami. Opcjonalnie można też zdecydować się na instalację specjalnych manetek. W tym wariancie, moc z sinika jest przenoszona bezpośrednio na tylne koło, dzięki czemu kolarz ma wrażenie, że porusza się bardzo dobrze naoliwionym rowerem.Ogromnym plusem tej metody jest dobrze wyważona konstrukcja roweru, dzięki czemu środek jego ciężkości jest prawidłowo zachowany. Konwersja z silnikiem centralnym korzystnie wpływa też na zwrotność roweru.
  2. Konwersja z wykorzystaniem silnika w tylnym kole – polega na demontażu koła tylnego i zainstalowaniu nowej części, wraz z zamontowanym silnikiem. Ważnym etapem takiego montażu będzie też nakręcenie zębatek kasety, zamontowanie baterii zasilającej układy wspomagające w rowerze i instalacja wyświetlacza, wraz z czujnikami i podstawowymi sensorami monitorującymi pracę roweru.W tym wariancie konstrukcyjnym mamy do czynienia z sytuacją, w której moc silnika jest ukierunkowana przede wszystkim na koło tylne. Dzięki temu użytkownik takiego jednośladu będzie miał wrażenie, że jego rower jest pchany przez wiatr lub inną, niewidzialną siłę.
  3. Konwersja z wykorzystaniem silnika w przednim kole – proces montażu silnika będzie w tym przypadku ograniczał się do zdjęcia przedniego koła i zamontowaniu nowego, wraz z osadzonym silnikiem. Poprzez konwersję z uwzględnieniem montażu silnika na przednim kole, rozumiemy też nakręcenie zębatek kasety, instalację baterii wraz z wyświetlaczem i zamontowanie czujników z opcjonalnymi manetkami.Usytuowanie silnika na przednim kole sprawia, że użytkownik roweru ma wrażenie, jakby był holowany podczas jazdy. W związku z tym, że wariant uwzględnia w miarę równomierne rozłożenie ciężaru (silnik z przodu, bateria zwykle w bagażniku), jazda rowerem będzie łatwa i przyjemna.

Wyświetlacz i bateria – o czym pamiętać przy konwersji?

Pojemna bateria, czyli serce roweru elektrycznego

Konwersja standardowego roweru na rower elektryczny to proces bardzo złożony i wymagający doboru odpowiedniego silnika, wyświetlacza i baterii.

Wyświetlacz – jego wybór jest bardzo prosty i ogranicza się do montażu urządzenia zgodnego z parametrami napięcia wyjściowego. Wyświetlacze różnią się między sobą również liczbą wyświetlanych danych, ale z reguły są to niewielkie różnice (o ile mówimy o produktach z podobnych półek cenowych). Podstawowe funkcje obsługiwane przez wyświetlacze do rowerów elektrycznych, to:

  • stan naładowania baterii rowerowej,
  • uruchomiony tryb wspomagania, wraz z możliwością jego zmiany,
  • dane na temat przejazdu (odległość, szybkość itd.).

Bateria – wybór baterii przy konwersji roweru jest uzależniony od parametrów pracy silnika. Dobrą praktyką jest instalacja ogniw o napięciu 36 V (przy 24 V baterie są zbyt intensywnie obciążane). Jeśli moc silnika przekracza 500 W, można się zastanowić nad wyborem ogniwa o napięciu 48 V. Optymalna pojemność większości ogniw powinna oscylować w zakresie od 6.6 aż do 16 Ah.

Podsumowanie

Konwersja jednośladu do roweru elektrycznego to bardzo skomplikowany proces, który wymaga dużego doświadczenia, wiedzy, ale i pewnej dozy pomysłowości. Co ważne – nie ogranicza się ona do montażu wybranych części, ale przede wszystkim do ich zgrania ze sobą. Efekt konwersji będzie zatem uzależniony przede wszystkim od położenia silnika, ale też od jego ewentualnego zrównoważenia przez ciężar baterii.

Dodaj komentarz