Jaki rower elektryczny wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Jeszcze kilkanaście lat temu posiadanie roweru elektrycznego było postrzegane jako zbędna ekstrawagancja. Dziś konstrukcje te coraz częściej przemierzają drogi i lasy, znacząc swoją obecność delikatnym brzęczeniem układu napędowego. Mimo, iż większość z nas oswoiła się z rowerami elektrycznymi, wciąż często mamy problem z ich wyborem. Poniższy poradnik powinien rozwiać większość wątpliwości co do ich zakupi.

Wbrew pozorom, liczba kryteriów w oparciu o które należy wybrać najlepszy rower elektryczny, wcale nie jest taka duża. W zasadzie wyróżnia się tu jedynie cztery podstawowe czynniki, których głębokie przeanalizowanie powinno pomóc w doborze odpowiedniego modelu. A więc, zaczynamy!

Pojemna bateria, czyli serce roweru elektrycznego

Pojemna bateria, czyli serce roweru elektrycznego

Jaki rower elektryczny wybrać? Przede wszystkim taki, który posiada odpowiednio pojemną baterię. Jakie pojemności są w takim razie „akceptowane”? Najlepiej zakupić rower z baterią posiadającą 11 amperogodzin. Owszem, jest to model dość drogi, ale niewątpliwie sprawdzi się on w trakcie dojazdu do pracy. Na rynku co prawda można znaleźć znacznie tańsze jednoślady z baterią 6 amperogodzin, ale ich zakup jest – z oczywistych względów – mniej korzystny.

Co jeszcze warto wiedzieć w kwestii wyboru optymalnej baterii? Powinna być to bateria litowo – jonowa, która zapewnia dużo lepszą charakterystykę rozładowania niż jej kadmowe odpowiedniki. Poza tym baterie litowe można ładować niezależnie od stanu naładowania ogniwa. Ich zaletą jest też brak tak zwanego „efektu pamięci”, tak charakterystycznego dla starszych ogniw.

Dlaczego bateria jest aż tak ważna? Przede wszystkim ze względu na:

  • czas efektywnej pracy roweru, z uwzględnieniem formy terenu po której aktualnie się poruszamy,
  • możliwość znacznego obciążenia baterii, poprzez włączenie do niej dodatkowych odbiorników elektrycznych (np. wydajniejszych świateł),
  • możliwość głębokiego rozładowania, do którego – tak czy inaczej – dojdzie na pewno.

Uwaga! Usytuowanie baterii w rowerze również ma znaczenie. Najlepiej, jeśli jest ona przymocowana do dolnej ramy. Wtedy mamy pewność, że ogniwo nie będzie nam przeszkadzać podczas jazdy.

Nie wiesz, który modelu roweru elektrycznego wybrać? Skorzystaj z rankingu przygotowanego przez najlepszy-ranking.pl: https://najlepszy-ranking.pl/rowery-elektryczne/

Silnik elektryczny – co warto wiedzieć na jego temat?

Dobry rower elektryczny powinien mieć odpowiednio rozłożoną masę. Ciężar silnika jest w zasadzie jej głównym składnikiem, toteż ważne jest jego odpowiednie rozmieszczenie. Najlepiej, jeśli jednostka napędowa umieszczona jest centralnie, czyli w miejscu supportu i kolby. Dzięki temu prowadzenie tak skonstruowanego roweru jest o wiele łatwiejsze i bardziej komfortowe. Wadą takiego rozwiązania jest jego stosunkowo wysoka cena.

Znacznie mniej zapłacimy za rowery, w których silniki umieszczone są na piaście. Oznacza to jednocześnie, że mogą one znajdować się w tylnej lub przedniej części roweru. Duży nacisk tak zamontowanej jednostki napędowej zmniejsza komfort jazdy, ale w zasadzie nie przedkłada się na spadek parametrów pracy jednośladu. Samo usytuowanie silnika z przodu lub z tyłu nie wpłynie też na zmniejszenie wydajności baterii.

Inną kwestią którą należy uwzględnić przy wyborze optymalnego roweru, jest oczywiście charakterystyka pracy wybranej jednostki. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, moc silnika zamontowanego w rowerze nie powinna być większa niż 250 W. W przypadku większości jednośladów wartość ta pozwala na rozpędzenie roweru do granicznej prędkości 25 km/h. Rozwijanie większych prędkości przez typowy rower elektryczny jest w świetle obowiązującego prawa zabronione.

Rodzaj roweru też ma znaczenie

Wciąż uważa się, że napędy elektryczne są montowane wyłącznie w niektórych rodzajach rowerów. Prawda jest taka, że instaluje się je dosłownie w każdym typie jednośladu, choć parametry takiego układu będą w tym przypadku różne.

  1. Rowery trekkingowe – to w nich najczęściej montuje się układy elektrycznego wspomagania rowerzysty. Stworzono je dla najmniej wymagających tras. Dzięki temu zabudowany w nich akumulator (powinien) wytrzymać stosunkowo długie obciążenie. Poza tym niektóre „trekkingi” zostały skonstruowane w ten sposób, by przewozić drobne zakupy, co oczywiście przełoży się na spadek wydajności ogniwa.
  2. Rowery górskie – to konstrukcje, które są przeznaczone już do bardziej wymagającej technicznie jazdy. W rowerach górskich istotną rolę odgrywa masywna konstrukcja opon, które – dzięki zwiększonemu tarciu – generują znacznie większy opór. Montowanie ogniw elektrycznych w „góralach” opłaca się tylko wtedy, gdy mówimy o naprawdę pojemnych bateriach.
  3. Rowery miejskie – to typowe konstrukcje przeznaczone do jazdy w mieście. Ogniwa, które się w nich montuje, mają najczęściej pojemność rzędu 8 – 10 amperogodzin. Zaletą rowerów miejskich jest ich funkcjonalność, dzięki której można za ich pomocą przewozić znaczną ilość towarów.
  4. Rowery crossowe – to najbardziej wymagający typ jednośladu. Ze względu na duże obciążenia którym jest on poddawany, konstrukcja zabudowanej w nim instalacji elektrycznej również jest dość specyficzna. W „crossach” montuje się bardzo pojemne ogniwa, które muszą wytrzymać ciągłe zmiany obciążenia i – momentalnie – wygenerować duże natężenie prądu.

Wyposażenie dodatkowe – kwestia, o której często się zapomina

Osoby wybierające „idealny” rower elektryczny, bardzo często zapominają o jednej z podstawowych kwestii, czyli… doborze odpowiedniego osprzętu dodatkowego. Pomijamy tu oczywiście kwestię opon, błotników itd. Ich wybór jest niezależny od tego, czy mamy do czynienia z elektrykiem, czy nie. Z punktu widzenia miłośnika elektrycznych jednośladów znacznie bardziej istotna jest kwestia wyboru gadżetów do elektrycznego jednośladu.

  1. Ładowarka do roweru – jej zakup warto mieć na względzie, gdyż opieranie się wyłącznie na zasilaczu domowym może być dla nas zgubne. Istotnymi parametrami takiego urządzenia jest napięcie wyjściowe, ale i prąd generowany przez uzwojenie wtórne transformatora.
  2. Dodatkowe oświetlenie – większość modeli rowerów elektrycznych posiada możliwość zamontowania dodatkowego oświetlenia. Ma ono najczęściej postać listwy LED świecącej w określonym kolorze. Dodatkowym źródłem światła może być też latarka LED, która powinna być umiejscowiona z przodu roweru.
  3. Akumulator – choć jest ciężki i mało praktyczny, to jadąc na dłuższe trasy warto „uzbroić się” w dodatkowe i – rzecz jasna – naładowane ogniwo. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że w leśnej głuszy nie zabraknie nam energii.
  4. Wyświetlacz – to kolejny gadżet, który (ze względu na zużycie dużej ilości energii) jest dość kontrowersyjny. Niemniej przyda się on osobom, które szukają rozwiązań, dzięki którym będzie można monitorować na bieżąco wszystkie parametry jazdy.

Podsumowanie

Jaki rower elektryczny kupić? Przede wszystkim taki, który zapewni nam komfort jazdy. Jeśli jesteśmy początkującymi użytkownikami „elektryków” warto wybrać modele tańsze. Owszem, jazda na nich może być w pewnym stopniu bardziej skomplikowana, ale dzięki temu zaoszczędzimy nawet kilka tysięcy złotych.

Dodaj komentarz